mandag, mars 12, 2007

Bare Marte

Jeg vil gjerne anbefale mine bloggvenner om å se på NRK 1 klokken 19:55 i kveld. Da sendes dokumentaren ”Bare Marte”. Marte Wexelsen Goksøyr har Downs syndrom og har laget en videodagbok

”Marte (24) kom til NRK med en bunke videokassetter og en liste med folk hun ville intervjue. Hun ville ha hjelp til å lage denne dokumentaren for å finne ut hvorfor folk bare ser hennes handikap og ikke henne, for den hun er.” Mer info HeR
Web tv HeR

Jeg kan i forbifarten nevne at Marte søsteren til en venninne av meg og har gått i samme teatergruppe som Sandra :~)

3 kommentarer:

ninsve sa...

Takk for tipset. Det var en kjempefin film. Og veldig tankevekkende. Tøft gjort av Marthe, og hun hadde så mye vettugt på hjertet. Mer av det, takk!

Anonym sa...

Det var en vakker dokumentar om en jente det var lett å bli glad i og som virkelig hadde et mål. Ingen sammenligning forøvrig; men tidligere på kvelden hadde jeg en hyggelig middag sammen med en jeg gikk på barneskolen med; hun ble blind etter en hjernehinne- betennelse, men etter topp karakterer ble hun psykolog. Med andre ord; alle kan hvis de vil, det gjelder Marthe også.

løkke-line:-)

Jorunn Solli sa...

Ja, det var en fin og personlig dokumentar, som også tok for seg mer allmenne problemstillinger. Bl.a. hvordan samfunnet takler folk som er annerledes.