fredag, desember 08, 2006

En helt alminnelig fredag


Mono onsdag 6. desember: Gunnar Wærness startet med å lese fra sin nye diktsamling Hverandres (som jeg ble nyskjerrig på). Hans Herbjørnsrud leste deretter en underlig novelle om skrømt bl.a fra novellesamlingen Brønnene. Han har en vakker, dyp stemme som var en fryd å høre på. I dag har jeg vært på biblå og lånte begge bøkene (hadde ikke råd til å kjøpe bøker da jeg hadde kjøpt kjempedyr titan stekepanne). Gerd Brantenberg introduserte alle mennene (kvinn leste da Egalias døtre i sin ungdom). Jeg stod og kikket inn i nakker og bakhoder helt til det gikk opp for meg at det var en storskjerm…i det bakre rommet….riktignok nokså uklar, kontrastløs og fargesvak som min bekjente (eieren av den brune vesken) påpekte. Med så mange folk fikk man litt sånn rockekonsert følelse. Etter pausen kom enda flere av mine idoler: Thure Erik Lund leste lenge fra Inn og Dag Solstad leste div fotnoter…de har litt sånn stjernestatus i all sin suverenitet. Til slutt leste Torgeir Skjerven noen dikt jeg ikke helt fikk foten for. Men alt i alt en fin, fin kveld. Jeg pratet med mange hyggelige folk og var flink og dro tidlig hjem. Jeg måtte nemlig stå tidlig opp å være sånn matpakkelagemamma, for datter skulle ta buss til Kjøben torsdag morgen... (konsert med Kaizers på Vega) og kommer ikke hjem før på søndag. Mannen er dansemusiker i kveld og her sitter jeg og blogger i håp om å bli så berømt at jeg enten kommer med i Nytt på Nytt eller Skavland en gang…
Hilsen Myrsnipa…alene hjemme ;~)
Vi må ikke glemme aksjonen Lån lyrikk
Nordmenn blir mobbet HeR

4 kommentarer:

Anonym sa...

Filler'n! Der skulle en ha vært...

Jorunn Solli sa...

Jepp. Det var fint å være der :) Men mest av alt gleder jeg meg til å lese bøkene.

ninsve sa...

Fint du gikk, selv etter mine ukvemsytringer om opplegget (bare mannfolk på lista, Gunnar Wærnes som sa han sku slutte å skrive har skrevet igjen).
På Hallo i uken hadde dem samme vitsen: en kunstkritikker som prøver å interjue en stripper. Det syns jeg jammen var en idé å plukke opp for Morgenbladet og andre seriøse kulturkanaler. Kjør dem!

Jorunn Solli sa...

Kanskje man burde ha juridisk utdannelse for å bli kunstanmelder? Og hvis det blir uenighet så kan det avgjøres i retten?