lørdag, juli 21, 2007

”La oss snakke om sex”


heter artikkelen til Maria Reinertsen i ukens Morgenbladet (nr.29 2007). Jeg anbefaler alle som er lei av sommerens forsider på våre ledende løssalgsaviser å lese Maria Reinertsens intelligente, skarpe, engasjerte, nyanserte og velformulerte artikkel om noen av de offentlige samtaler vi har hatt i vårt fedreland denne sommeren. Jeg ble super glad og oppspilt da jeg leste artikkelen i natt at jeg ikke sovnet før halv fire. Selv må jeg si at jeg synes løssalgsavisenes forsider har gjort meg trist, trist, trist. Jeg ville aldri klart å skrive et velformulert innlegg om dette temaet fordi de gjør meg alt for opprørt til å utrykke meg på en forståelig måte. Det eneste jeg kan gjøre er å boikotte Dagblad og VG. (Uttrykket boikott stammer fra en godsforvalter Boycott i Irland, som i 1880-årene ble isolert pga. sin harde fremferd.) Jeg synes det løssalgsavisene driver med er nedrig og ondsinnet. Tenker de noensinne over at de kan såre og krenke folk som tross alt ikke har gjort noe annet enn å skrive en kronikk (Inga Marte) & ikke være tynn (Erna). De tar uttalelser ut av sin sammenheng og lager redselsfulle, ondskapsfulle og idiotiserende forsider. Fra et feministisk synspunkt er det jo interessant at de bruker spaltemeter på en modellmammas forstyrrede synspunkter eller rike fruers generaliserende råd til sine medsøstere. De som nevnes i artikkelen er alle kvinner, men for egen del må jeg si at jeg ble bestyrtet og ulykkelig over vår Store Samtale! da jeg så Fabians rompe på forsiden av dagbladet. Ikke ett vondt ord om rompa hans. Virkelig ikke! Men spørsmålet jeg stiller meg er hvor nedrig og ydmykende kan avisene tillate seg å behandle andre mennesker? Det andre spørsmålet jeg gjerne vil ha svar på er; hva synes den alminnelige avisleser om denne type journalistikk?

Kjøp ukas Morgenblad!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra artikkel, sånne må vi ha mere av ;-)


(k)løkke-line

Jorunn Solli sa...

Da er vi på bølgelengde da ;-)
Fint det fint motstemmer til mainstreamen i media.