tirsdag, oktober 30, 2007

I parfymeriet

Jeg puster dugg på vinduet og kysser det kalde glasset. Duggen blir gradvis borte og igjen står det fettete avtrykket av mine knallrøde lepper. På yttersiden av vinduet møtes og skilles regndråpene. Tidligere i dag hadde jeg gått inn i et parfymeri og spurt etter en paraply. Damen bak disken i det lille lokalet viste meg noen små som lå i et lite grått plastetui. Dere har ikke noen billigere, sa jeg. De er svært praktiske å ha i vesken, sa hun. Jeg skulle så gjerne hatt en rød paraply, sa jeg. Hun gikk bak et forheng og hentet fem røde etuier og slang i kurven. Å, så fint sa jeg. Du kan gjerne se en oppslått, sa hun. Hun hadde røde fyldige lepper og det så nesten ut som om det var en søm rundt dem. Huden var nesten helt hvit av pudder og håret sort. Du ser ut som Askepott, sa jeg. Hun smilte og holdt paraplyen bak seg mens hun snurret på den. Butikklysene skinte igjennom det tynne, røde syntetiske stoffet. Dette skulle jeg gjerne tatt bilde av, sa jeg. Øynene var store, mørke og smilet hjertelig. Det var vanskelig å avgjøre hvor gammel hun var. Yngre enn mamma i alle fall.
Da butikkdøren ble åpnet, slo hun raskt og foretningsmessig paraplyen sammen igjen. Jeg skal ha leppestift også, sa jeg. Hva kler jeg? Hun tenkte seg om. Du kler en klar og sterk farge, sa hun. Denne! sa hun med en bestemt stemme. Jeg kjøpte leppestiften og paraplyen. Leppestiften var i et gulletui og smakte sukkertøy. Hun puttet et par kammer, en sommerfuglbrosje av strass og flere håndfulle med prøver på ulike kremer og parfymer i posen min før hun ekspederte neste kunde.

Ingen kommentarer: