tirsdag, september 22, 2009

Morsomt argument

Her om dagen hørte jeg en oppgitt politiker klage over at det var blitt noe feil i stemmetellinga. Ikke å kimse av det nei, men jeg ble så lattermild da jeg hørte han indignert si at vi lever jo tross alt i 2009. Det er ikke bare han som bruker det vilkårlige tallet når de ergrer seg over at ett eller annet har gått galt.

Jeg har litt problemer med å latterliggjøre det for jeg er egentlig målløs; det er så forunderlig måte å argumentere på. Jorden oppstod for ca. 4,5–5 milliarder år siden og da er vel år 2009 relativt lite. Det er jo også nokså tilfeldig at vi ikke lever i 689537 år etter en eller annen snill og grei mann ble født (sånn cirka)…og da er jo 2009 en tidsperiode det kan foregå veldig mye feil i.

Implisitt i utsagnet ligger det jo at jo flere år etter Kristus jo mer perfekt skulle samfunnet lissom være. Men vi lever jo etter syndefallet i alle fall…og det er som jeg har skjønt nokså lenge siden. Og da var jo alt så perfekt, koselig og fredelig her på kloden vår.

Framtisvisjoner. En mann opplever at kona nylig har knukket en negl: ”Er det mulig…vi lever jo tross alt i 689537. Hallo!”

2 kommentarer:

NA sa...

"I dag" er også noe folk sier innimellom, som ligner litt på 2009. "I dag da vi lever i et demokrati" . hvor? Kongo? "I dag, da ingen behøver å sulte ... "
Men du sier det så fint, men hun som brakk neglen. Synd vi ikke får oppleve det. NA

Jorunn Solli sa...

Hørte nettopp på radioen at det i dag bygges flere murer enn det rives.