onsdag, mars 03, 2010

Dagboksnotat en vinternatt

Siden denne kommentaren var for lang til å legge på kommentarfeltet på facebook, må jeg blogge den. Altså: Jeg har kjøpt masse eldgamle (dyre) postkort og ukeblader, samt en sølvsuppeskje og pins fra 50 tallet. Jeg har sett Drømmer på Black Box (kan skilte med at jeg kysset hovedrolleinnehavaren på konfirmasjonsleir i 1979....og i nittennittini på Grønnland, en sen sensommernatt, sa han JA! på mitt spørsmål (frieri) om han ville være min Ex...det høres så fint ut å ha Ex lissom). Løp så til Tullinløkka for å ta bilde av en gitarspillende og glad Bergenser som lærte meg ansiktsyoga og som i morgen skulle holde kurs for parkeringsvakter. Deretter endte jeg på Rykkinnbussen der jeg fikk selleri og lime av verdens herligste bussjåfør. Is just a perfect day.

Siden jeg nå blogger, kan jeg legge ut den teksten jeg skrev om Torbjørn da jeg gikk i Bø i 2006.

Vi ville ikke hjem enda. Berusede gikk vi gatelangs, tre venninner. Det var en mørk sensommernatt, varmt. Vi gikk inn på en nattåpen bar, satte oss ved siden av hverandre på høye stoler ved bardisken foran vinduet. Rundt spotlightene over oss hadde det samlet seg en mengde ulike innsekter. Vi bestilte hver vår drink. Isbitene klirret i de høye glassene på brettet til servitøren. Vi snakket lite, sugde inn alkoholen gjennom sorte sugerør. På ruten var det limt grå bokstaver i en bue. På motsatt side av gågaten var det et opplyst butikkvindu med glitrende stoffer i ulike kulører. Vi så folk passere under det varme lyset fra gatelyktene. Da så jeg en jeg mann jeg gjenkjente.

Jeg styrtet ut av den halvåpne glassdøren og tok ham i armen. ”Kjenner du meg igjen?” sa jeg. Han så litt forundret ut. ”Fra konfirmasjonsleieren,” sa jeg. ”Husker du at de unge lederne hadde lukket øynene og bedt for at det skulle bli et kjærestepar av oss, etter at vi hadde sittet rundt bålet og sunget?” Vi hadde sittet på svaberget om natten og han hadde spilt trekkspill og han hadde sagt han ville tegne meg i profil til høsten. Da vi gikk hver til vårt tidlig om morgenen hadde vi kysset hverandre.

Presten hadde sett oss fra hovedhuset. Vi visste det var ulovlig å være ute på denne tiden av døgnet. Ved frokosten holdt han en skjennepreken. Jeg skulle akkurat til å forsyne meg av sjokoladepålegget, da han med skuffelse i stemmen sa, ”og dere som ikke engang tilhører menigheten.”

Nå stod jeg foran den gutten som hadde kysset meg sommeren før jeg ble konfirmert. Han hadde han på seg en stor kittel av naturstrie – som en renessansekunstner, tenkte jeg. Leende spurte jeg om han kunne tenke seg å være min eks. kjæreste. Han sa ja, men jeg er ikke sikker på at han husket denne sommeruken på Hvaler. ”Vi ses,” sa jeg. ”Selvfølgelig,” sa han. Jeg vinket med begge hender og gikk tilbake til mine venninner. Jeg sa, ”jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde hatt mange menn.”

2 kommentarer:

Agneta sa...

Høres ut som en fin dag ja. Og teksten var herlig. :)

Jorunn Solli sa...

Takk Agneta. Lurt å blogge gode dager, så man kan finne dem frem igjen en gråværsdag.