søndag, september 04, 2011

Skrekkelig stereotyp rollefigur som skal castes


Dette er sitat av utlysningsteksten:
"Kortfilmen Prematur søker karakterer.
Produseres av
Motlys.
Filmen spilles inn siste uken i September 2011.
Honnorers.
Vi søker etter:
En kvinne og en mann i alderen 50-60 år.
En gutt i alderen ca 25 - 33 år.
Vi søker etter noen med erfaring
eller amatører.
Vi leter spesielt etter kvinnen:
Hun skal
spille en slags kultur-tante. Av den typen som kanskje jobber som
sosionom, lærer, i barnehage, pedagog av noe slag, rektor,
i barevernet, på asylmottak, i voksenopplæringen.. you name it. Hun synger kanskje i kor og er ikke redd sin egen stemme, liker teater, syntes det er gøy og fint med fremmede kulturer, samt føler en magnetisk dragning
mot klesbutikken UNO hver gang hun går forbi.
Ei tøff dame som tørr å si det hun mener med mye fokus på empati
(iallfall bruken av ordet;). Hun skal ikke nødvendigvis være karakteren, men forstå den og ville spille i en kortfilm!
Er dette deg, eller kjenner du en uslepen diamant som vil være med i film?
Kvinner, menn og gutter..."
Sitat slutt.

Anne Marit Jacobsen har en uforglemmelig framstilling av denne karakteren (den snutten er dessverre slettet fra youtube). Jeg lo så jeg grein av henne. Men jeg lurer nå på hvordan denne kortfilmen blir…om de kan tilføre denne utskjelte karakteren noe nytt. Utlysningsteksten virker foruroligende klisjéfylt. Jeg vil veldig gjerne se filmen; om den viser en ny vinkling…eller om den tværer ut ironiseringen av middelaldrende damer som ikke ligner damer slik de blir fremstilt i franske film noir. Kanskje utfordrer denne filmen meg til å lage en motfilm som viser kortfilmskapere som tror de er super kulsmarte når de med stor selvtillitt slår inn åpne dører. Jeg håper jeg får anledning til å se filmen, og kanskje blir jeg positivt overrasket og det til slutt blir jeg som blir sittende med skjegget i postkassen. Det ville være en sann glede :-) Lykke til

 

Ingen kommentarer: