lørdag, oktober 07, 2006

Tekst I, II, III

Tekst I
Det er september 2006 og jeg åpner en avis fra september 2005 på et tilfeldig sted. Leser: ”påstanden om den søvndyssende professoren faller på sin egne urimelighet” Tatt ut av sin sammenheng selvsagt. Jeg blar til side 13 og leser følgende bildetekst: ”her troner Barbie på en vegg i Bengalore” Med uthevet skrift står det tre sider lenger bak: ”Hva er det så de vitenskapelige psykologene vet som gjør at det vi andre har av oppfatninger er ”stor sett feilaktige”?” Hadde jeg vært meg selv som barn nå, ville jeg spurt meg selv, på barnlig vis selvsagt, om denne teksten var mulig å forutse i dag morges.

Tekst II

13, et tilfeldig sted lenger bak
Den søvndyssende professoren
faller
på sin egen urimelighet
Med uthevet skrift i dag morges;
hadde jeg vært meg selv –
mulig å forutse?
…ut av sin sammenheng.
Det er september selvsagt
2005, 2006…
Oppfatninger er stor sett feilaktige.
Som barn nå!
Psykologene vet følgende:
Barbie på en vegg i Bengalore
Leser påstanden vitenskapelig
På barnlig vis troner jeg
et sted.

Tekst III
Ut av sin sammenheng selvsagt
Den søvndyssende professoren
faller
Mulig å forutse?

2 kommentarer:

ninsve sa...

Keep up the good work!
Mye rart å vri og vrenge og tygge på her.... Pass på at det er litt vann igjen i kluten til slutt, litt rusk i lomma, litt smak i tyggegummien, eller ta en ny tyggis, dra kluten over den svidde melka igjen, rull deg i høstløvet eller i papirhaugen! Maur i håret.
God høstdag!

Jorunn Solli sa...

Takk for nydelig råd: Jeg skal passe på at det er litt vann igjen i kluten til slutt. En fin, fin og liten comment fra deg. Kip ån du åsså